Porady na temat biegu z narastającą prędkością (BNP)

Redakcja

27 marca, 2024
Gdy biegniesz z coraz większą prędkością, Twoje ciało naraża się na duży stres. Stawy, mięśnie i kości są narażone na duży nacisk, gdy przechodzisz od wolnego tempa do szybkiego. Aby poradzić sobie z tym zwiększonym zapotrzebowaniem, Twoje ciało musi się przystosować do nowych wymagań. Robi to poprzez zwiększenie liczby włókien mięśniowych, które posiada, co z kolei prowadzi do zwiększenia siły i wytrzymałości. Istnieją jednak pewne rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swoją szybkość.

Jak rozpocząć bieg BNP?

Bieganie z narastającą prędkością to udział w zawodach biegowych, które wymagają pokonania jak największej ilości terenu w określonym czasie. Bieganie ze zwiększoną prędkością może być osiągnięte poprzez pokonanie dłuższego dystansu lub pokonanie tego samego dystansu szybciej. Na przykład, jeśli biegniesz w wyścigu 5K, możesz być w stanie pokonać więcej terenu (i potencjalnie osiągnąć lepszy wynik osobisty) biegnąc szybciej niż zwykle. Podobnie, jeśli biegniesz w wyścigu 8K, możesz być w stanie pokonać więcej terenu (i potencjalnie osiągnąć najlepszy wynik) biegnąc szybciej niż zwykle. Aby efektywnie biegać z rosnącą prędkością, ważne jest, abyś trenował prawidłowo i stopniowo zwiększał swój podstawowy kilometraż. Ważne jest również, abyś utrzymywał dobrą formę w miarę możliwości przez cały czas trwania wyścigu; nadmierne rozciąganie może prowadzić do kontuzji.

Korzyści płynące z biegu BNP

Bieganie z rosnącą prędkością to świetny sposób na poprawę zdrowia układu krążenia, ponieważ pomoże Ci zwiększyć tętno, co z kolei zwiększa objętość krwi, którą serce jest w stanie pompować przy każdym uderzeniu. W rezultacie, Twoje serce staje się silniejsze i bardziej wydajne w pompowaniu krwi. Jedną z głównych korzyści płynących z biegania z coraz większą prędkością jest to, że zmusza Cię do zaangażowania większej ilości mięśni, niż gdybyś po prostu uprawiał jogging w komfortowym tempie. To zwiększone zapotrzebowanie na mięśnie prowadzi do zwiększenia ogólnej sprawności, w tym zwiększenia siły i wytrzymałości. Kolejną korzyścią płynącą z biegania z coraz większą prędkością jest to, że może ono prowadzić do wzrostu poziomu endorfin i adrenaliny („haju biegacza”). W rezultacie, możesz być mniej podatny na uczucie zmęczenia po biegu, nawet jeśli był on stosunkowo krótki.

Jak zwiększyć intensywność biegu z narastającą prędkością?

Wielu biegaczy ma tendencję do zwiększania intensywności swojego biegu poprzez zwiększanie prędkości, z jaką biegną. Kiedy biegniesz szybciej, zwiększasz ilość siły, którą muszą wytworzyć Twoje mięśnie i będziesz musiał wyłożyć więcej energii, aby osiągnąć swój cel. Jednak zwiększanie prędkości kosztem intensywności może być bardzo niebezpieczne. Może prowadzić do przetrenowania i skutkować zwiększonym ryzykiem kontuzji. Dodatkowo, jeśli nie jesteś przyzwyczajony do wyższego poziomu intensywności, może się okazać, że masz problemy z utrzymaniem tempa i możesz w końcu zrobić sobie krzywdę. Skąd więc wiesz, kiedy nadszedł czas na zwiększenie intensywności? Będziesz chciał zwiększyć swoją prędkość w stałym i stopniowym tempie, aż twoje tempo czuje się bez wysiłku.

Polecane:

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.